Ορισμένοι έχουν θεοποιήσει τον Χρόνο και έχουν εγκλωβίσει μέσα σ' αυτόν τον Αχρονο Θεό!
Ο Θεός είναι αιώνιος, δεν περιορίζεται από χρόνο, μέσα σε 100 ή 1000 ή εκατομμύρια χρόνια. Ο Θεός είναι έξω από το χρόνο και υπεράνω του χρόνου, κύριος και εξουσιαστής του χρόνου. Γι’ αυτό και άχρονος, χωρίς χρόνο, και αΐδιος πάντα ο ίδιος και αμετάβλητος , χωρίς να μεταβάλλεται και να αλλάζει.
Πώς γίνεται να περικλείσουμε τον Αχρονο στον μεταβλητό χρόνο, όταν " η ροή του χρόνου έγινε σύμφυτος με τον κόσμο και τα ζώα του και τα φυτά του"
(Μ. Βασίλειος)
Στο χώρο του πνεύματος, στη Βασιλεία του Θεού, δεν υπάρχει χρόνος. "Χίλια έτη εν οφθαλμοίς σου ως ημέρα η χθες, ήτις διήλθε, και φυλακή εν νυκτί" (ψαλμ. 89,4). Γι αυτό στη λειτουργική ζωή, στη Λατρεία, δεν υπάρχει παρελθόν, παρόν και μέλλον και όλα γίνονται "σήμερον".
"Σήμερον της σωτηρίας ημών το κεφάλαιον..."
"Σήμερον κρεμάται επί ξύλου..."
"Σήμερον σωτηρία τω κόσμω γέγονεν..."
Μας λέει ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος:
"Και για να μάθετε ότι πάντοτε έχουμε εορτή, θα σας πω την υπόθεση κάθε εορής και θα γνωρίσετυε γιατί κάθε ημέρα έχουμε εορτή. Η πρώτη λοιπόν εορτή μας είναι τα Επιφάνεια. Ποιά λοιπόν είναι η υπόθεση της εορτής; "Eπειδή ο Θεός πατουσιάστηκε στη γη και συναναστράφηκε με τους ανθρώπους" (Βαρούχ 3, 38). Επειδή δηλαδή ο Θεός, ο μονογενής Υιός του Θεού, ήλθε κοντά μας· αλλά αυτό γίνεται πάντοτε. Γιατί λέγει, "Ιδού, θα είμαι μαζί σας όλες τις ημέρες μέχρι να τελειώσει η παρούσα ζωή" (Ματθ. 28, 20)· γι αυτό είναι δυνατό να εορτάζουμε τα Θεοφάνεια όλες τις ημέρες.
...Θέλετε να μάθετε, ότι και η σημερινή εορτή (αναφέρετε στην Πεντηκοστή) μπορεί να εορτάζεται κάθε ημέρα ή, καλύτερα, ότι εορτάζεται κάθε ημέρα; Ας δούμε ποια είναι η αιτία της σημερινής εορτής και για ποιο λόγο την εορτάζουμε. Την εορτάζουμε γιατί ήρθε σ' εμάς το Αγιο Πνεύμα, Γιατί, όπως ο μονογενής Υιός του Θεού είναι μαζί με τους πιστούς ανθρώπους, έτσι και το Αγιο Πνεύμα. Από πού γίνεται γνωστό αυτό; "Εκείνος που με αγαπά", λέγει, " θα τηρήσει τις εντολές μου, και εγώ θα παρακαλέσω τον Πατέρα μου και άλλο βοηθό θα σας δώσει, για να μένει μαζί σας αιώνια , το Αγιο Πνεύμα" (Ιωάν. 14, 15-17). Οπως λοιπόν ο Χριστός είπε για τον εαυτό του ότι "Ιδού εγώ θα είμαι μαζί σας όλες τις ημέρες μέχρι που να τελειώσει η παρούσα ζωή" και μπορούμε να εορτάζουμε πάντα τα Θεοφάνεια, έτσι είπε και για το Αγιο Πνεύμα, ότι είναι αιώνια μαζί μας, και μπορούμε να εορτάζουμε πάντοτε την Πεντηκοστή.
Και για να μάθετε ότι επιτρέπετε να εορτάζουμε πάντοτε και ότι δεν υπάρχει ορισμένη ημέρα, ούτε μας περιορίζει ο χρόνος, ακούστε τι λέει ο Παύλος: "Συνεπώς ας εορτάζουμε" (Α` Κορ. 5,8). Αν και βέβαια δεν υπήρχε τότε εορτή, όταν έγραφε αυτά ( δεν υπήρχε Πάσχα, ούτε Θεοφάνεια, ούτε Πεντηκοστή), αλλά θέλοντας να δείξει ότι ο καιρός δεν κάνει την εορτή δεν είναι τίποτε άλλο παρά η χαρά· χαρά όμως πνευματική και φρόνιμη τίποτε άλλο δεν προκαλεί παρά η συνείδηση των καλ΄ων πράξεων. Και εκείνος που έχει καθαρή συνείδηση και κάνει αγαθές πράξεις μπορεί να εορτάζει πάντοτε. Αυτό λοιπόν θέλοντας να δείξει ο Παύλος έλεγε: "Συνεπώς ας εορτάζουμε, όχι με ζύμη παλαιά, ούτε με ζύμη κακίας και πονηρίας, αλλά με άζυμα ειλικρίνειας και ακηθείας" (Α` Κορ. 5, 8). Βλέπεις πως δε σε δέσμευσε σε ορισμένο χρόνο, αλλά σε προέτρεψε να έχεις καθαρή συνείδηση;"
Ιωάννου Χρυσοστόμου, Ομιλ. Α` Εις την Αγίαν Πεντηκοστήν 1,2, ΕΠΕ, τόμ. 36, σελ. 296-299.
Ο Θεός είναι αιώνιος, δεν περιορίζεται από χρόνο, μέσα σε 100 ή 1000 ή εκατομμύρια χρόνια. Ο Θεός είναι έξω από το χρόνο και υπεράνω του χρόνου, κύριος και εξουσιαστής του χρόνου. Γι’ αυτό και άχρονος, χωρίς χρόνο, και αΐδιος πάντα ο ίδιος και αμετάβλητος , χωρίς να μεταβάλλεται και να αλλάζει.
Πώς γίνεται να περικλείσουμε τον Αχρονο στον μεταβλητό χρόνο, όταν " η ροή του χρόνου έγινε σύμφυτος με τον κόσμο και τα ζώα του και τα φυτά του"
(Μ. Βασίλειος)
Στο χώρο του πνεύματος, στη Βασιλεία του Θεού, δεν υπάρχει χρόνος. "Χίλια έτη εν οφθαλμοίς σου ως ημέρα η χθες, ήτις διήλθε, και φυλακή εν νυκτί" (ψαλμ. 89,4). Γι αυτό στη λειτουργική ζωή, στη Λατρεία, δεν υπάρχει παρελθόν, παρόν και μέλλον και όλα γίνονται "σήμερον".
"Σήμερον της σωτηρίας ημών το κεφάλαιον..."
"Σήμερον κρεμάται επί ξύλου..."
"Σήμερον σωτηρία τω κόσμω γέγονεν..."
Μας λέει ο Αγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος:
"Και για να μάθετε ότι πάντοτε έχουμε εορτή, θα σας πω την υπόθεση κάθε εορής και θα γνωρίσετυε γιατί κάθε ημέρα έχουμε εορτή. Η πρώτη λοιπόν εορτή μας είναι τα Επιφάνεια. Ποιά λοιπόν είναι η υπόθεση της εορτής; "Eπειδή ο Θεός πατουσιάστηκε στη γη και συναναστράφηκε με τους ανθρώπους" (Βαρούχ 3, 38). Επειδή δηλαδή ο Θεός, ο μονογενής Υιός του Θεού, ήλθε κοντά μας· αλλά αυτό γίνεται πάντοτε. Γιατί λέγει, "Ιδού, θα είμαι μαζί σας όλες τις ημέρες μέχρι να τελειώσει η παρούσα ζωή" (Ματθ. 28, 20)· γι αυτό είναι δυνατό να εορτάζουμε τα Θεοφάνεια όλες τις ημέρες.
...Θέλετε να μάθετε, ότι και η σημερινή εορτή (αναφέρετε στην Πεντηκοστή) μπορεί να εορτάζεται κάθε ημέρα ή, καλύτερα, ότι εορτάζεται κάθε ημέρα; Ας δούμε ποια είναι η αιτία της σημερινής εορτής και για ποιο λόγο την εορτάζουμε. Την εορτάζουμε γιατί ήρθε σ' εμάς το Αγιο Πνεύμα, Γιατί, όπως ο μονογενής Υιός του Θεού είναι μαζί με τους πιστούς ανθρώπους, έτσι και το Αγιο Πνεύμα. Από πού γίνεται γνωστό αυτό; "Εκείνος που με αγαπά", λέγει, " θα τηρήσει τις εντολές μου, και εγώ θα παρακαλέσω τον Πατέρα μου και άλλο βοηθό θα σας δώσει, για να μένει μαζί σας αιώνια , το Αγιο Πνεύμα" (Ιωάν. 14, 15-17). Οπως λοιπόν ο Χριστός είπε για τον εαυτό του ότι "Ιδού εγώ θα είμαι μαζί σας όλες τις ημέρες μέχρι που να τελειώσει η παρούσα ζωή" και μπορούμε να εορτάζουμε πάντα τα Θεοφάνεια, έτσι είπε και για το Αγιο Πνεύμα, ότι είναι αιώνια μαζί μας, και μπορούμε να εορτάζουμε πάντοτε την Πεντηκοστή.
Και για να μάθετε ότι επιτρέπετε να εορτάζουμε πάντοτε και ότι δεν υπάρχει ορισμένη ημέρα, ούτε μας περιορίζει ο χρόνος, ακούστε τι λέει ο Παύλος: "Συνεπώς ας εορτάζουμε" (Α` Κορ. 5,8). Αν και βέβαια δεν υπήρχε τότε εορτή, όταν έγραφε αυτά ( δεν υπήρχε Πάσχα, ούτε Θεοφάνεια, ούτε Πεντηκοστή), αλλά θέλοντας να δείξει ότι ο καιρός δεν κάνει την εορτή δεν είναι τίποτε άλλο παρά η χαρά· χαρά όμως πνευματική και φρόνιμη τίποτε άλλο δεν προκαλεί παρά η συνείδηση των καλ΄ων πράξεων. Και εκείνος που έχει καθαρή συνείδηση και κάνει αγαθές πράξεις μπορεί να εορτάζει πάντοτε. Αυτό λοιπόν θέλοντας να δείξει ο Παύλος έλεγε: "Συνεπώς ας εορτάζουμε, όχι με ζύμη παλαιά, ούτε με ζύμη κακίας και πονηρίας, αλλά με άζυμα ειλικρίνειας και ακηθείας" (Α` Κορ. 5, 8). Βλέπεις πως δε σε δέσμευσε σε ορισμένο χρόνο, αλλά σε προέτρεψε να έχεις καθαρή συνείδηση;"
Ιωάννου Χρυσοστόμου, Ομιλ. Α` Εις την Αγίαν Πεντηκοστήν 1,2, ΕΠΕ, τόμ. 36, σελ. 296-299.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου