Περι του θειου ερωτα ( ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ )
Περι του θειου ερωτα ( ΑΓΙΟΥ ΝΕΚΤΑΡΙΟΥ )
Ο Θειος ερως είναι αγαπη τελεια εκδηλουμενη ως ποθος του θειου απαυστος.Ο θειος ερως γενναται εν τη κεκαρθαμενη καρδιαν διοτι εν αυτή επιφοιτα η θεια χαρις. Ο ερως του θειου είναι δωρημα δωτιθεν τη αγνευουση ψυχη υπο της επιφοιτηησασης & αποκαλυφθεισης τη ψυχη θειας χαριτος, ο θειος ερως ουδενι εγγιγνεται ανευ θειας αποκαλυψεως, διοτο η ψυχη η μη δεχθεισα αποκαλυψιν δεν εσχε επ αυτης επιδρασιν της χαριτος & μενει απαθης, προς τον θεον ερωτα- αδυνατον δε να γεννηθη ερως ανευ επενεργουσης θειας δυναμεως επι της καρδιας. Ο θειος ερως είναι ενεργεια της ενοικουσης εν τη καρδια θειας χαριτος . ΟΙ ερασται του θειου ερωτος ειλκυσθησαν προ του θειου ερωτα υπο της επενεργησασης επι της καρδιας αυτων, καρδιας θειας χαριτος της αποκαλυφθεισης τη ψυχη & ελκυσασης αυτην προς θεον.Ο εραστης του θειου ερωτα, αυτος πρωτος υπο του θειου πρασθη &ειτα αυτος πρασθη του θειου.Ο εραστης του θειου προτερον εγενετο υιος της αγαπης &ειτα τον ουρανιον ουτος ηγαπησεν. Ηκαρδια του ερωντος του Κυριου ουδεποτε καθευδει αλλ σει γρηγορει, δια το πληθος του ερωτος.Ο ανθρωπος καθευδει δια την χρειαν της φυσεως η δε καρδια γρηγορουσα υμνει τον θεον.
Η τον θεον ερωσα ψυχη προσκολλαται στερρεως & επ αυτω πεποιθε & την ελπιδα αυτης απασαν αυτω ανεθετο. Ο θειος αυτης ερως αναγει αυτην προς θεον & αυτω διλεγεται ημερας και νυκτος.
ΠΕΡΙ ΘΕΙΟΥ ΕΡΩΤΑ ( ΓΕΡΟΝΤΟΣ ΠΑΙΣΙΟΥ ΑΓΙΡΕΙΤΟΥ ΛΟΓΟΙ Ε )
Ο Θειος ερως είναι κατι ανωτερο από την αγαπη για τον θεον. Είναι ΤΡΕΛΛΑ –ΑΓΑΠΗ ΕΡΩΣ ΤΡΕΛΛΑ,όπως φθονος – μισος –φονος. Η ακριβης προς τον θεον, με τις θυσιες της γλυκοβραζει την καρδια, και σαν τον ατμο πετιεται ο θειος ερως, ο οποιος δεν μπορει να συγκρατηθη, και ενωνεται με τον θεον.Ο θειος ερως λυγιζει τα σκληρα κοκκαλα & γινονται τοσο μαλακα, που ο ανθρωπος δεν μπορει να σταθη ορθιος, πεφτει κατω! Γινεται σαν την λαμπαδα που βρισκεται σε θερμο χωρο & δεν μπορει να σταθη ορθια.
Δυστυχως υπαρχουν πνευματικοι ανθρωποιπου σκανδαλιζονται με την λεξη ΘΕΙΟΣ ΕΡΩΣ Δεν εχουν καταλαβει τι θαπη ΘΕΙΟΣ ΕΡΩΣ& θελουν να βγαλουν την λεξη αυτή από τη μηναια & από την παρακλητικη, γιατι λενε ότι σκανδαλιζει. Η θεια τρελλα βγαζει τον ανθρωπο εξω από την εξη της γης, τον ανεβαζει στον θρονο του θεου και νοιωθει πια ο ανθρωπος τον εαυτο του σαν σκυλακι στα ποδια του αφεντικου του και του γλειφει τα ποδια με χαρα &ευλαβεια.
ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΘΕΙΟΥ ΕΡΩΤΑ ( ΠΑΤΕΡΙΚΕΣ ΓΝΩΜΕΣ)
Ο Α γιος Χρυσοστομος λεγει περι του πνευματικου ερωτος. « ουτως εστι επιτακτικος ο πνευματικος ερως, ως μηδενι περιχωρειν καιρω, αλλ αει της ψυχης εχεσθαι του φιλουντος, & μηδςμιαν θλιψιν η οδυνη συγχωρειν περιγινεσθαι της ψυχης
Η ερωσα του θεου ψυχη μεκετην αυτης εχει τα λογια του θεου & ενδιατριβην αυτης τα σκηνωματα αυτου. Φθεγγγομενη διηγειται τα θαυμασια του θεου & διαλεγομενη λαλει περι της δοξης & μεγαλοπρεπειας αυτου. Η υπο του θειου ερωτος τρωθεισα ψυχη αει χαιρει & αγαλλεται & σκιρτα & χορευει διοτι ευρισκεται επαναπαυομενη επι της αγαπης του Κυριου ως επι υδατος αναπαυσεως.Η ερωσα του θειου ψυχη μεταρσιουμενη υπο της αγαπης υπεξισταται πως των σωματικων αισθησεων & αυτου σωματος πως αποχωρει & εαυτης επιλανθανεται δια την τελειαν προς το θειον αφοσιωσιν.Η ανερμηνευτος γλυκυτης της θειας αγαπης την μεν καρδιαν καταθελγει &κυριευει, τον δε νουν ελκει προς το θειο απολαυσει εν αγαλλιασει.
Ο Αγιος Ιωαννης της Κλιμακος λεγει περι της προς θεον αγαπης. « ΑΑγαπη , προφητειας χορηγος, αγαπη, τερατων παρεκτικη. Αγαπη ελλαμψεως αβυσσος αγαπη πηγη πυρος οσον αναβλυζει τοσουτον τον διψωντα καταφλεγη αγαπη αγγελων στασις, προκοπη ανθρωπων απαγγειλον ημιν, ω καλη εν αρεταις, που ποιμαινεις τα προβατα σου που κατασκηνοις εν μεσημβρια φωτισον ημας ποτισον ημας οδηγησον ημας χειραγωγησον ημας επειδη προς σε αναβαινειν βουλομεθα.
ΠΕΡΙ ΘΕΙΟΥ ΕΡΩΤΟΣ ( ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΚΑΤ ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΝΤΙΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ΕΓΚΟΛΠΙΟΝ)
Ο ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Οισχυρισμος ότι ο χριστιανοισμος διετρεψε την περι ερωτος αντιληψη των αρχαιων Ελληνων δεν ευσταθει για τον απλουστατο λογο, ότι στην αρχαια Ελλαδα δεν υπηρχε μια συγκεκριμενη, αλλα πολλες αντιληψεις περι ερωτος Ο χριστιανισμος αντιθετα εχει μια διαχρονικη αντιληψη στο θεμα. Όπως είναι γνωστο στην αρχαια Ελλαδα συναταμε αντιληψεις και πρακτικες από τις πιο ακραιες για τον χριστιανισμο δεδομενο, όπως πορνεια, παιδεραστια , ομοφυλοφιλια, ο βιασμος κλπ. Μεχρι αντιληψεις παραπλησιες με την χριστιανικη η & πιο ασκητικες από την χριστιανικη.
ΕΝΝΟΙΑ & ΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΑΓΑΠΗΣ
Η ΟΡΘΟΔΟΞΗ Παραδοση όταν ερευνα τον ανθρωπο για να κατανοησει το βαθος και την ουσια του, δεν ξεκινα από περιγραφες της ανθρωπινης συμπεριφορας στην παρουσα κατασταση του ανθρωπου. Η παρουσα κατασταση είναι η μεταπτωτικη ( η μετα την πτωση των Πρωτοπλαστων ) η οποια αποτελει αρρωστημενη κατασταση, αφου με την πτωση κατηρρωτησεν του ανθρωπου η φυσις όπως λεγει ο αγιος Κυρριλος Αλεξανδρειας Ο μεταπτωτικος ανθρωπος δεν αγαπα πλεον τον θεον, αλλα τον εαυτο του ( διεπεται από το ενστικτο της αυτοσυντηρησεως )μεσω δε του εατου του αγαπα πραγματα που περιβαλλουν και, δια της ιδιοτελους αγαπης συνδεεται με τα πραγματα του κοσμου μεσω ιδιοτελων ( εμπαθων) σχεσεων. Με αλλα λογια ο ανθρωπος της πτωσης & της αμαρτιας, ο μεσος ανθρωπος που γνωριζουμε συνεχιζει να αγαπα, αλλα η αγαπη του αυτή δεν η γνησια χριστιανικη, η οποια κατά τον αποστολο Παυλο ( Α ΚΟΡΝΘ 13,5) « ου ζητει τα εαυτης αλλα η ιδιοτελης μεταπτωυικη αγαπη, που ζητει τα εαυτης ( ζητα ανταποκριση & ικανοποιηση). Στην αυθεντικη αγαπη παρεισφυρει το στοιχειο του παθους « ΠΑΘΟΣ ΕΣΤΙΝ ΚΙΝΗΣΙΣ» ψυχης παρα φυσιν η επι φιλιαν αλογον, η επι μισος ακριτον, η τινος, η δια τι των αισθητων ( το παθος είναι κινησις της ψυχης παρα φυσιν, ειτε προς μια παραλογη αγαπη, ειτε προς μια παραλογη αγαπη, ειτε προς ένα ακριτο μισος για καποιο από τα αισθητα) Κατά τον Μαξιμο τον ομολογητη, το παθος είναι ασθενεια της ψυχης. Το παθος είναι εμποδιο μεταξυ θεου & ανθρωπου. Το παθος είναι εμποδιο μεταξυ του θεου & ανθρωπου. Το παθος τυφλωνει τον πνευματικο οφθαλμ, ώστε ο ανθρωπος ουτε βλεπει , ουτε αισθανεται τον θεον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου