Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ.
Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ. Π. ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ:
Η εν Γεσθημανη προσευχη του χριστου είναι αναμφιβολως η υψιστη πασων των προσευχων κατά την εσωτερικη αυτης αξιαν & την κοσμοσωτηριον δυναμιν.
Ως ιστορικο γεγονος δεν διηρκεσεν επι μακρον ως πνευματικη όμως πραξις ΘΕΙΑΣ ΑΓΑΠΗΣ ελαβεν αρχην προ καταβολης κοσμου.
Αυτά γραφει ο ΜΑΚΑΡΙΣΤΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ στο βιβλιο του ΟΨΟΜΕΘΑ ΤΟΝ ΘΕΟΝ ΚΑΘΩΣ ΕΣΤΙ. Περι της Γεσθημανιου προσευχης του ΙΗΣΟΥ.
Το γεγονος αυτό που αποτελει κατά τον ιδιον μια από τις πολυτιμοτερες αποκαλυψεις περι θεου &ανθρωπου εικονιζεται από τους 2 μεγαλους καλλιτεχνες ΜΙΧΗΝ ΑΣΤΡΑΠΑ & ΕΥΤΥΧΙΟ στον κυκλο του ΠΑΘΟΥΣ, στο νοτιο τοιχος της νοτιας κεραιας του σταυρου στην εκκλησια της ΠΑΝΑΓΙΑΣ της περιβλεπτου στην ΑΧΡΙΔΑ (ΣΗΜΕΡΑ ΑΓΙΟΣ ΚΛΗΜΗΣ). Είναι επιβλητικη & κατεχει εξεχουσα θεση στον κυκλο αυτό.Ο Γεροντας συνεχιζει ..ο ΚΥΡΙΟΣ συμπεριελαβε σ’ αυτή την προσευχη παν ότι εγενετο από της εμφανισεως στη ζωη του Πρωτου ΑΔΑΜ μεχρι εσχατου ανθρωπου, ο οποιος προκειται να γεννηθη εκ γυναικος. Αυτος που εκτισε την θειαν κοσμικη αρμονια δεν μπορουσε να μην θλιβεται συναντωντας παντου την αφορητη διαστροφη του πρωτοκτιστου καλλους από τις αισχρες & εγκληματικες ανθρωπινες πραξεις. Ολοι γνωρισουμε ότι οσο βαθυτερα αγαπαμε, τοσο οδυνηροτερα ζουμε & την ελαχιστη ακομη συγκρουση.Τι όμως αισθανοταν ΑΥΤΟΣ η προαιωνιος ΑΓΑΠΗ, όταν με τοσο μισος απερριψαν την μαρτυρια του περι του πατρος; Αυτος τον οποιο η Εκκλησια ονομαζει ηλιον της ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ, παρεδωκε ΕΑΥΤΟΝ εις την πονηρα κριση εκεινων οι οποιοι τον κατεδικασαν σε θανατο.
Αυτος η Υποστατικη Αληθεια συκοφαντηθηκε, ατιμαστηκε αναιδως, επληγη ασπλαχνως & χλευαστηκε χυδαιως.
Για να προσεγγισουμε συνειδητα εστω & λιγο για την κατανοηση του γεγονοτος εκεινων των τραγικων ημερων για ολη την ιστορια του κοσμου, για να κατοπτευσουμε υπαρκτως εστω &δι’ εσοπτρου εν αινιγματι την οδον που διηλθε ο ΧΡΙΣΤΟΣ, ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΝΑ ΥΠΟΣΤΟΥΜΕ ΠΛΗΘΟΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΩΝ.
Τα διαδοχικα επεισοδια στην παρασταση τιτλοφορουνται Η ΠΡΟΣΕΥΧΗ; Η ΡΑΘΥΜΙΑ, ΔΕΥΤΕΡΑ ΠΡΟΣΕΥΧΗ & με χωρια από το κατά Ματθαιον ευαγγελιο σημειωνονται η προσευχη & ο λογος του ΧΡΙΣΤΟΥ προς τους Μαθητες.
Ο φωτεινος &καθαριος ογκος του Ορους των Ελαιων, με ομορφεςσυσταδες δεντρων, θαμνων προσφερει με πλατιες καμπυλες τον ανησυχο τοπο του δραματος.
Ένα ζευγος μικρων αγγελων του παραστεκεται εκφραστικο.
Οι μαθητες κοιμουνται αποκαμωμενοι & Ο Κυριος ερχεται δεξια & απευθυνει & ο ΚΥΡΙΟΣ ερχεται δεξια απευθυνει τον λογο στον Πετρο που ξυπνα ταραγμενος. Το ιδιο & ι Ιωαννης …& οι αλλοι μαθητεςΟι ζωηρες & πολυτροπες στασεις των Αποστολων αποδιδουν με φυσικοτητα αλλα & με επιτηδευση πληθωρικου δραματικου τονο, που μεταφερουν με πλαστικη αντηχηση οι πτυχες στα φορεματα την ταραχη & ΤΟΝ ΦΟΒΟΝ ΠΟΥ ΑΠΟΤΥΠΩΣΕ Ο ΥΠΝΟΣ.
Ξεχωριζει η σταση του Πετρου ανακαθεται ξαφνιασμενος με τα νωτα στον θεατη.
Η προσευχη είναι ατελευτητος δημιουργια ανωτερα πασης τεχνης η επιστημης.Δια της προσευχης εισερχομαστε σε κοινωνια με το ΑΝΑΡΧΟ Ον. Η αλλιως η ζωη του οντως Οντος θεου εισχωρει εν ημιν δια του αγωγου της προσευχης (π. Σωφρονιου περι προσευχης)
Η καθαρα προσευχη διδεται σε οσους μελετουν πολύ.(ΑΡΧΙΜ. ΣΩΦΡΟΝΙΟΣ ΠΕΡΙ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ & ΖΩΗΣ)
Όταν επισκεφθη τον ανθρωπο εστω & σκια της Γεσθημανιου προσευχης, θραυονται τα δεσμα του εγωιστικου ατομου & εισαγεται ουτος εις νεαν μορφη προσωπικου, υποστατικου είναι, κατ’ είναι της υποστασεως του Μονογενους Υιου.
ΠΗΓΕΣ: Π. ΣΩΦΡΟΝΙΟΥ
ΠΕΡΙ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ &ΖΩΗΣ.
ΟΨΩΜΕΘΑ ΤΟΝ ΘΕΟΝ
ΠΕΡΙ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ.
ΑΡΘΡΟ/ΕΣ. ΙΕΡΟΔ. ΠΕΠΟΝΑΚΗ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου