ΛΟΓΟΣ ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ – ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
Νέα Μονή Χίου, ψηφιδωτό (λεπτομέρεια) , μέσα του 11ου αιώνος. |
«Εκείνος μεν Ανέστη την Ανάσταση την από απλό θάνατο… Εμείς, όμως, έχοντας πεθάνει διπλό θάνατο, διπλή Ανάσταση έχουμε. Μιά φορά αναστηθήκαμε χθες από την αμαρτία. Ταφήκαμε μαζί του κατά το Βάπτισμα κι΄ εγερθήκαμε μαζί του μέσ΄ απ΄ το Βάπτισμα. Η μία, λοιπόν, Ανάσταση είναι η απαλλαγή από τα αμαρτήματα. Η δεύτερη δε Ανάσταση είναι εκείνη του σώματος. Ο Χριστός μας χάρισε την σπουδαιότερη, ας περιμένουμε και την λιγότερο σπουδαία. Η πρώτη είναι πολύ μεγαλύτερη από την δεύτερη. Διότι πολύ σημαντικότερο είναι ν΄ απαλλαγεί κανείς από την αμαρτία παρά να αναστηθεί σωματικά. Άρα, αν η αιτία της πτώσεως είναι η αμαρτία, αιτία της Αναστάσεως θα είναι η απαλλαγή από την αμαρτία…….. Αυτή την πρώτη Ανάσταση αναστηθήκαμε εμείς από καιρό, όταν βαπτισθήκαμε. Κι όσοι καταξιώθηκαν να βαπτιστούν απόψε (σημ. τα πρωτοχριστιανικά χρόνια βαπτίζονταν οι κατηχούμενοι το Μεγάλο Σάββατο προς την Κυριακή του Πάσχα, εξ΄ ου και ο ύμνος «Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε» αντί του Άγιος ο Θεός, κατά την Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία)……… Προχθές ήταν ακόμη δέσμιοι στην αμαρτία, αλλά αναστήθηκαν μαζί του. Εκείνος κατά το σώμα πέθανε και κατά το σώμα ανέστη. Αυτοί κατά την αμαρτία ήταν νεκροί, κι ελευθερώθηκαν και αναστήθηκαν από την αμαρτία. Η γη, αυτή την εποχή, ρόδα και γιούλια και τα λοιπά άνθη μας δίνει. Και τα δροσερά νερά ρέουν με περισσότερη φαιδρότητα στα λιβάδια. Μη θαυμάσεις αν από τα νερά βλάστησαν άνθη. Η γη όχι από μόνη της, αλλά με το πρόσταγμα του Κυρίου ντύνεται τη χλόη……… Και στις αρχές τα νερά έβγαλαν ζώα κινούμενα. Λέει η Γραφή : «εξαγαγέτω τα ύδατα ερπετά ψυχών ζωσών» (Γένεση 1, 20). Και το πρόσταγμα έγινε πραγματικότης κι εκείνη η άψυχη ύλη έβγαλε ζωντανά όντα. Έτσι και τώρα : «εξαγαγέτω τα ύδατα» όχι ερπετά ζωντανά, αλλά πνευματικά χαρίσματα. Έβγαλαν τότε τα νερά ψάρια χωρίς λογικό κι άφωνα. Έβγαλαν τώρα ψάρια λογικά και πνευματικά, ψάρια που τα έπιασαν οι Απόστολοι. Διότι τους είπε : «Δεύτε και ποιήσω υμάς αλιείς ανθρώπων» (Ματθαίος 4, 19)». Κι εννοούσε αυτό το είδος αλιείας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου