84.Νά αποφεύγεις νά μιλας γιά τήν αρετή καί τήν ευσέβεια στούς πολλούς. Δέν τό λέω αυτό από φθόνο, αλλά γιατί κατά τήν γνώμη μου θά φανεις γελοιος στούς ανοήτους. Τό ομοιο χαίρεται μέ τό ομοιό του. Οι λόγοι γιά τήν αρετή καί τήν ευσέβεια εχουν λίγους ακροατές καί ίσως εντελως μετρημένους. Καλύτερα νά μήν μιλας, παρεκτός μόνο εκεινα πού θέλει ο Θεός γιά τή σωτηρία του ανθρώπου.
85. Η ψυχή πάσχει μαζί μέ τό σωμα, ενω τό σωμα δέν πάσχει μαζί μέ τήν ψυχή. Λόγου χάρη, οταν κόβεται τό σωμα, υποφέρει καί η ψυχή. | Οταν τό σωμα ειναι δυνατό καί γερό, συνευχαριστειται τό παθητικό μέρος της ψυχης. Οταν ομως σκέφτεται η ψυχή, δέν σκέφτεται καί τό σωμα, αλλά μένει μόνο του κατά μέρος, γιατί η σκέψη ειναι ιδιότητα της ψυχης. Οπως καί η αγνοια, η υπερηφάνεια, η απιστία, η πλεονεξία, τό μίσος, ο φθόνος, η οργή, η αδιαφορία, η κενοδοξία, η επιθυμία της τιμης, η διχόνοια καί η αισθηση του καλου, αυτά ολα τά ενεργει η ψυχή.
86. Εχοντας τό νου σου στό Θεό, νά εισαι ευσεβής, δηλαδή χωρίς φθόνο, αγαθός, εγκρατής, πράος, νά δίνεις οσο μπορεις, νά εισαι κοινωνικός, ειρηνικός καί τά παρόμοια. Γιατί αυτή ειναι η αναφαίρετη περιουσία της ψυχης, τό νά εισαι αρεστός στό Θεό μέ τίς παραπάνω αρετές, μέ τό νά μήν κρίνεις κανένα, ουτε νά λές οτι ο τάδε ειναι κακός καί αμάρτησε, αλλά καλύτερα νά αναζητεις τά δικά σου αμαρτήματα καί νά εξετάζεις τή ζωή σου αν ειναι αρεστή στό Θεό. Τί μας ενδιαφέρει αν ο αλλος ειναι κακός ;
87. Ο αληθινός ανθρωπος φροντίζει νά ειναι ευσεβής. Καί ευσεβής ειναι εκεινος πού δέν επιθυμει τά ξένα πράγματα. Ξένα γιά τόν ανθρωπο ειναι ολα τά κτίσματα, καί σάν εικόνα του Θεου πού ειναι, ολα τά περιφρονει. Γίνεται ο ανθρωπος εικόνα του Θεου οταν ζει ορθά καί θεάρεστα. Αυτό δέν μπορει νά γίνει, αν δέν απομακρυνθει ο ανθρωπος από τίς μέριμνες της ζωης. Εκεινος πού εχει νου πού αγαπα τό Θεό, γνωρίζει πόση ψυχική ωφέλεια καί ευλάβεια προέρχεται από αυτό. Ο θεοσεβής ανθρωπος δέν κατηγορει κανένα γιά τίς αμαρτίες του παρά μόνο τόν εαυτό του. Καί αυτό ειναι σημάδι σωτηρίας της ψυχης.
88. Οσοι φροντίζουν νά αποκτήσουν τά πρόσκαιρα αγαθά ακόμη καί μέ τή βία, καί αγαπουν τά εργα της κακίας αψηφώντας τό θάνατο καί τήν απώλεια της ψυχης τους, χωρίς νά βλέπουν οι αθλιοι τό συμφέρον τους, τουτοι δέ λογαριάζουν τι υποφέρουν οι ανθρωποι μετά τό θάνατο από τήν κακία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου